Pages

Monday, October 15, 2012

Marken






















I lördags drog jag in till lillstadens centrum för att göra ett par ärenden. Snuvig och dann var jag men efter fem dagar inomhus bara måste jag ha lite luft. I stan var det megahöstmarknad och megamycket folk. Man fick inte köra med bilen där jag tänkt eftersom det var avspärrat. Skärrad hamnade jag uppe bland de trånga kullerstensgatorna på kullen, hujeda mig. Men! Väl framkrånglad till det lilla torget med den lilla fontänen (eller vad ska man kalla de där små vattenpytsarna som kommer upp ur marken då och då) så hamnade jag i värsta mysstämningen. Höstsolen gjorde förstås sitt till.

Eftersom jag var krasslig och eftersom familjen väntade där hemma kunde jag inte stanna i stan men oj, så det lockade att gå runt och provsmaka polkagrisar (hur var det nu igen de smakade) och fnissa åt gulliga djur-almanackor och lustiga t-shirtar i storlek tält. Sådana positiva känslor har inte marknader av detta slag väckt i mig sedan jag var elva-tolv och shoppade nappsmycken - kommer ni ihåg dem? - och Guns n' Roses-tröjor. Eller jo, en gång när jag var fjorton-femton hittade jag en råsnygg vävd luvtröja; de var poppis bland punk light-brudar, såna som jag. Det var en bra marknad.

Nå, ett par stånd hann jag stanna till vid, på vägen tillbaka till bilen. Jag åkte hem med ett par burkar torkade bär. Ångrar lite att jag inte köpte en heliumballong att överraska familjen med. 


1 comment:

Herr Klundz said...

Ja, tänk om man hade fått leka med en sån ballong. Nåt att se framemot till nästa marknad