Pages

Wednesday, November 14, 2012

Synonymer?






















Jag är lite anal när det kommer till ord. Arbetsskada, kan man tänka. Men det var nog snarare så att ordfixeringen kom först och att jag valde yrke efter det. Så nu då, när jag är morsa, nu når det här nya höjder. Jag väger orden och funderar på om jag använder dem rätt.

Något jag funderar mycket på just nu är till exempel: vad det är för skillnad mellan strumpa och socka. Är det någon skillnad? Instinktivt vill jag säga socka när det handlar om en lite tjockare och gosigare variant av fotklädnad medan strumpa står för en lite tunnare, nättare modell. Håller ni med? Vad är era tankar i detta viktiga spörsmål?

2 comments:

Marran said...

Fast inte tycker jag att man går i en särskilt tunn strumpa/socka om man är ute och går i strumplästen t.ex. Det jag ser framför mig då är någon lite grövre sak. En tjockare variant av tubsocka ungefär. Den dåliga sorten som glider ner. Så ser min strumpläst ut. Men det gör kanske inte allas ...

Molly P said...

Men det är ju det som är så intressant, Marran! Varför tycker vi på det ena eller andra sättet?