Pages

Sunday, December 30, 2012

2012. En lista.

2012, då blev jag mamma. Då fick vi en bebis. Så egentligen känns en lista överflödig. Jag kan ju bara sammanfatta 2012 just så: BEBIS!!! Men äsch, jag ger mig på ett försök att minnas lite annat också:
















Bästa läsupplevelserna: Kvinnor på gränsen till genombrott av Ulrika Knutsson, Hon älskade av Helena Henschen, Maken av Gun-Britt Sundström, Eldar och is av Birgitta Stenberg.
Roligaste läsningen: Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran (fast jag är inte riktigt säker på att den levde upp till förväntningarna - jag ska suga lite på det).
Ny sorts litteratur för mig: Böcker om barn, t.ex. Ge plats åt familjen av Jesper Juul. 
Mest spelade albumet: Home Again med Michael Kiwanuka.
Bästa nattningsalbumen: Legend med Bob Marley, Riot on an empty street med Kings of Convenience, Crossroads med Tracy Chapman, My one and only thrill med Melody Gardot.
Bästa teveprogrammet: Jakten på det perfekta livet.
Bästa radioprogrammet: Spanarna är ju alltid favoriten men på sistone har jag känt mig trött på spanarpanelen; det är dags för nya förmågor. Därför säger jag nog Medierna eller Morgonpasset.
Låt som rullat om och om i huvudet så fort jag lyssnat på eller läst nyheter, inte minst kulturdelen: "Woman..." med John Lennon. 

Godaste drycken: Cidern efter att lillen ääääntligen kommit ut i världen.
Knivigaste utmaningen: Fixa både gluten- och mjölkfria rätter och bakverk. Vi testar oss fram lite grann sådära.
Roligaste utmaningen: Det sista uppdraget jag fick på jobbet innan föräldraledigheten. Och så himla najs samarbete vi hade, jag och de andra två M:en.
Bästa hotellvistelsen: Rogges i Strängnäs, i juni mitt under EM. Fint rum, stor mage och en massa fotbollsteve.
Bästa fikan: Ett riktigt guldkorn till ställe som vi fann på genomfart i Alingsås.
Största kroppsliga upptäckten: Vinter måste inte innebära att knogarna ser ut som en blandning av Sahara och Grand Canyon. Jisses, man ska ju smörja in sig när huden är fuktig, inte torr! Varför har inget talat om detta för mig tidigare?
Trevligaste kroppsliga "på köpet": Efter en graviditet och förlossning har jag inte längre så kallad problemhy.


Klokaste beslutet: Att flytta till Strängnäs.
Viktigaste valen: Alla klimatsmarta småval i vardagen. Som alltid.
Lyckligaste stunderna: När hela familjen skrattar på samma gång.

No comments: