Pages

Tuesday, December 04, 2012

Fint läder

Lady Bag, Swedish Hasbeens
















Jo, det där om skinnet som våra väskor består av - jag kunde inte släppa frågan så jag kontaktade ett av de företag som jag gillar och litar på, nämligen Swedish Hasbeens. Jag mejlade helt enkelt och ställde frågan om varifrån skinnet kommer egentligen. Fick ett kortfattat men samtidigt utförligt och intressant svar:

"Bra fråga!

Jag tänkte precis samma sak när vi successivt ökade vår försäljning. Blev orolig för kossorna. Så tog reda på hur det ligger till.

Inga kor hålls för hudens skull eftersom de endast utgör en mycket liten del av vinsten på ett djur. Skinnet är något man tar till vara på när allt annat som är mer lönsamt på djuret är utvunnet. Precis som man gjort i alla tider. Däremot stiger priset på läder/skinn nu och har gjort det de sista åren vilket är relaterat till den minskade köttkonsumtionen.

Enligt sko och läderbranschen så ser det ut så att läderpriserna gått upp radikalt de senaste åren p.g.a. en minskad köttkonsumtion. Detta skapar obalans i tillgång och efterfrågan och som konsekvens av det går priserna upp eftersom det finns mindre läder att tillgå.

Denna utveckling tycker jag är bra!"

Och det tycker jag också. Jag som mest fått för mig att det äts mer och mer kött, så det är ju trevligt att en motsatt trend börjar märkas. Och att priserna på läder går upp gör kanske att ströshoppandet minskar och att fler människor i stället gör genomtänkta, planerade, ansvarsfulla köp. Vågar vi tro det?

Tack Emy för informationen!

No comments: