Pages

Sunday, December 23, 2012

Fjärde avdent



Glad fjärde adventskväll! Det är ruggigt utomhus, helgött inomhus. Jag var och handlade det sista inför jul, på Coop; tänkte att jag är där och handlar en massa gott till nära och kära. Andra kanske är där och handlar inför en ny, vanlig vecka. Kanske är det ledsamt, kanske har någon valt att ha det så. Hur som helst, jag känner mig så lyckligt lottad att få ha det på ett vis som jag vill.

I bilen på vägen hem från Coop lyssnade jag på en snutt av Filosofiska rummet. Två av gästerna var Anders & Måns-Anders och Anders & Måns-Måns. Bebismamma som jag är så missar jag en hel del av vad som sker runtom. Jag undrar därför: vad har jag missat med Anders & Måns? Alltså, jag typ älskar Anders & Måns. Men i Filosofiska rummet??

Dessutom diskuterades tomtens vara eller icke vara. Lite småtramsigt och småtrevligt på en och samma gång att snacka skorstenar och klappar i samma andetag som Kant och tinget i sig. Men så kom något resonemang att det håller ju inte att tomten skulle kunna hinna med alla hem och alla skorstenar på en och samma kväll. Men herregud, tänker jag, om Jesus kunde gå på vatten så kan väl tomten susa flera varv runt jorden på en fjärt om han så vill.

I år har vi bestämt oss för att var och en får äta det godis som man gillar allra mest på julafton. För min del blir det wienernougat och lakritsnappar. Jag längtar till i morgon.

No comments: