Pages

Monday, January 07, 2013

Lite som skolstart















Det är väldigt mycket "börja på ny kula" över den här dagen. Det känns skönt. Väldigt skönt.

Jag skulle vilja tipsa om ett magträningsknep - hör och häpna! Så här ligger det nämligen till, att jag avskyr att göra plankan. Jag vet inte riktigt varför men varje gång jag gör plankan så slungas jag sisådär sjutton år bakåt i tiden och vill bara sucka mitt allra motvalsigaste "VÄRT!" Men efter att lillen fötts läste jag en del om hur man stärker kroppen (läs: känner sig som ett ryggradsdjur igen) efter graviditet och förlossning. Att dra in magen ska vara bra, jag hittade en hel del övningar för det. Men för att göra det lite roligare, och slå två flugor i en smäll, så jag började dra in magen under varje promenad.

Jag drar in magen ganska intensivt en stund och slappnar av och drar in igen. Två promenader per dag (när det vill sig) och jag har även börjat göra det om jag så bara trippar iväg till brevlådan. Ett knappt halvår senare kan jag konstatera att det är det bästa sättet jag någonsin stärkt min mage på. Jag har ingen koll egentligen men skulle tro att det kan jämföras med plankan, att det är samma muskler som tränas på ungefär samma vis. Men så mycket angenämare, man liksom bara gör det medan man går och tänker på något annat. 

Jag tycker att jag har fått en styrka och stabilitet inne i magen och ryggen, som jag inte haft förr trots att jag tränat en hel del. Så oavsett om du fött barn eller inte, testa den gående plankan eller vad vi nu ska kalla det. (Fast ah, tänk på att jag är lekman och bara säger vad som känts bra för mig helt utan vetenskapliga belägg och så vidare.)

No comments: