Pages

Tuesday, January 01, 2013

Maken har ordet

Mätt och belåten

Det fanns en tid då jag flitigt läste Sonic och Mojo, och surfade dagarna i ända för att hitta det senaste. Det var som att leta efter svampen i Super Mario för när man väl upptäckte den, oj oj oj. Jag kunde lyssna på mitt fynd i evigheter. Så nöjd att jag funnit någonting nytt och fräscht att gotta mig i.

Men för bara några år sedan har jakten på den perfekta skivan stannat av. Jag vet inte när eller hur. Det var som att min ständiga hunger plötsligt bara försvann. Idag orkar jag knappt läsa några recensioner, eller rättare sagt, jag läser inga alls. Det verkar som om jag är rädd för att hitta något nytt, att än en gång bli den där som måste vara med på det nya. Eller så är jag mätt och belåten, att jag helt enkelt inte längre orkar bry mig.

Men visst, om jag råkar snubbla in i musikdjungeln och springer på en härlig fruktkompott så kan jag inte riktigt motstå frestelsen oavsett hur mätt jag är. Så de senaste stora fynden jag ramlat över är First Aid Kit och Michael Kiwanuka och det var tack vare Skavlan. Hur först är man då egentligen? Och i somras pustade jag även ut över att jag inte skulle på Way Out West år 2012 för det enda jag egentligen kände till var Blur.

Jag förstår nu varför mina föräldrar alltid lyssnar på sina gamla sjuttiotalslåtar som de torterat mig och mina syskon med. Det var där de slutade hämta nytt och mitt stopp blev alltså under 00-talet. Så när mitt barn växer upp kommer jag förmodligen att tortera honom med Glasvegas, Beach House, The Hives, Norah Jones, The Cardigans, Kent (åren 95-01), Oasis, Blur, Nirvana, Pixies och Jakob Hellman. Det blir fint det!

No comments: