Pages

Monday, February 04, 2013

Maken har ordet

Världens godaste pizza. Finns den?

Ja, det är väl klart att den finns. I Uppsala där jag kommer ifrån. Där finns världens godaste pizza. Jajamensan, har ni vägarna förbi Liljehallen i Uppsala rekommenderar jag att ni tar er dit. Det blir svaret om jag får frågan men om den ställs till någon annan så kanske världens godaste pizza finns i Härnösand eller i Lidköping. Kanske lika troligt som om den skulle finnas i Uppsala, men jag undrar var den egentligen finns? Om den nu existerar över huvud taget. Vad är det som avgör att en pizza är den godaste av dem alla? För mig går det inte att göra den godaste pizzan utan bearnä och det finns nog inte med i grundreceptet.

När det gäller pizzor är bagarna väldigt fantasifulla. I Karlstad kunde man köpa en kebabpizza, alltså en pizza med kebab och pommes som pålägg. Det var så knäppt att jag var tvungen att prova det. Två favoriter i en. Och i Skellefteå kan man köpa en Calzskrove. En hamburgare med pommes inbakad i en calzone. Hur galet är inte det?

Kebabpizzan var ingen större hit för mig och en calzskrove vill jag inte prova men jag undrar vad som händer i framtiden om pizzabagarna fortsätter med att experimentera. Vad sägs om en chicken tikka pizza masala? Eller varför inte den klassiska sushipizzan?

Nej, jag känner nog att jag hittat min typ av pizza. Gissa den toppingen om ni törs? Ja, förutom bea då. Du kan vinna ett porträtt ritat av självaste Molly Pantson. Bilden kommer att dyka upp här på bloggen.

Tro det eller ej. Jag hittade min typ av pizza i Strängnäs. Och det övertygade faktiskt mig. Det är i Strängan det görs världens godaste pizza!

"Vill du ha ett porträtt eller? Men gissa då!"
 

2 comments:

Anonymous said...

Hm, alla goda saker som finns på en degbit...det måste i ditt fall bli:
Extra knaprigt knäckebröd täckt med ett TJOCKT lager vispad grädde toppat med en hel påse turkisk peppar å så bea på det. - Uäääk! VERKLIGEN UÄÄÄÄK!
Nä, för att ha en rimlig chans på den fina vinsten röstar jag lite mer konservativt på:
Oxfile, lök, färska tomater och bea förstås. Mmmmm, GOTT!

p.s. Den godaste pizzan finns på pizzeria Belladonna i Stenkulla(Nyköping)

Troken said...

Tonfisk, anjovis, fetaost, oliver, soltorkade tomater och så bea över det hela. Detta är din nya favorit!