Pages

Monday, April 15, 2013

Finfredag alle

Det är finfredag ju! Tja, klänningen får nog hänga kvar på galgen, och jag blir kvar i sängen eller åtminstone soffan. En enveten förkylning, detta. För ett tag sen postade jag följande tipslista men den försvann så här kommer den igen, något utökad:

  • Först och främst: Vi måste tala om rasismen. Och jag tänker mycket på hur språket går ärenden, formas om för att stödja en tes. En av de viktigaste och bästa böcker jag läst är LTI: tredje rikets språk, av Victor Klemperer. För ett tag sedan skrev Daniel Swedin en krönika om avgrundsretorik och det konstiga som håller på att hända vårt språk. 2011 skrev Ola Larsmo om det rasistiska språkspelet. Läs allt detta. Det tycker jag att ni ska göra.
  • Portlandia, oh Portlandia. Jag kollade första säsongen nån gång för ett år sen eller så. Körde maraton med andra säsongen nu när jag varit sjuk och är bland annat småfnittrig över Eddie Vedders gästspel (en gång i tiden hade det inte räckt med småfnitter, kan jag säga, men nu: hihi). Bland annat. Mycket roligt. Tyvärr är både första och andra säsongen borta från svtplay nu, men kolla in tredje säsongen istället, det funkar nog det med.
  • Har precis börjat lyssna på Fredrik Strages intervju med Damien Echols, en kille i USA som nitton år gammal dömdes till döden för mord på åttaåringar. Utan några starka bevis. Tror det blir intressant. Uppdatering: jag kom inte så långt, orkade inte även om det säkert hade varit givande. Ni kan ju lyssna och återrapportera till mig sen.
  • Läste ut Little stalker av Jennifer Belle för ett tag sedan. Tycker nog inte att den var så lätthjärtad som den beskrivs här. Den satte igång en del tankar. Ett minus var nog att störde jag mig på vissa konstiga rikemansfasoner som inte alls var charmiga även om de nog skulle framstå så. Men jag gillade drivet! För det mesta läser jag böcker där intrigen inte nödvändigtvis är det centrala. Så det var härligt med frågetecknen i den här boken, de där mystiska omständigheterna som jag behövde läsa vidare för att få grepp om. Så nu är jag inne på en ny bok av samma författare: The seven year bitch. Får se om den är lika fängslande.
  • Jonas Hassen Khemiri har en webbplats. Där kan man bland annat läsa nån typ av blogg där han kommenterar debatter och händelser. Gör det. Han är ju bra. En gång i tiden (2006, tror jag) stod jag starstruck i en bokmässemonter för det förlag jag jobbade på då, och såg på när han snackade med sina polare/mina kolleger. Sen har jag mött honom flera gånger i hemkvarteren i Stockholm. Varje gång har jag sänkt blicken och tänkt: "Hej, du är ju bra."
  • Man kan längta efter värmen och Malmö, läsa en jakten på den perfekta koppen kaffe där. Malmö. När ska vi åka dit egentligen?
  • Vogue shoppar loss med mina favoriter Tegan & Sarah. Jag läste nog inte artikeln så noga men ja, det är alltid najs att ta en kik på dessa tvillingars stil. Nästan lika bra som deras musik. De har förresten gjort en cover av Time after time. Den är sisådär, tycker jag nog, men förtjänar åtminstone en lyssning.
  • Unscripted kan vara ett lite kul sätt att slösa bort lite tid. Två skådisar som snicksnackar och svarar på frågor.
Ha en fin helg!

No comments: