Pages

Wednesday, August 28, 2013

Bara vanligt vatten

Häromdagen pratade jag med en blivande granne. Jag fick en massa massa bladsallad av honom. Från hans fina trädgård. All den salladen hinner vi inte äta upp på en dag. Så hur hålla den färsk, krispig och glad? Jorå, här kommer ett trick som jag lärde mig när jag var cirka tjugo och jobbade på Bellas i Mariestad:

Lägg sallad i iskallt vatten, i någon burk med lock eller liknande. Ställ in i kylen och plocka fram när det är dags att äta. Häll av vattnet och du har tipptoppsallad, bara så där!

Och idag gjorde jag detsamma med några slokande, halvmjuka morötter. Skalade dem, skar i bitar och lade i iskallt vatten. Efter någon timme eller så, var de krispiga och på alerten igen. Bra va!

Ett annat salladstips är att inte skära i salladsbladen med kniv, för då blir de lätt lite bruna i kanten efter ett tag. Riv hellre lagom stora bitar, så håller de sig fina längre.

No comments: