Pages

Monday, September 09, 2013

Klaga månde vi över elektronikavfallet

Häromdagen stannade jag till och växlade några ord med en mobiltelefonförsäljare.

Han: "Du får en gratis telefon och bara betala 399 i månaden, får gratis surf bla bla."
Jag: "Men det är bara för mobiltelefonen då eller? För jag vill ju ha min hemtelefon också."
Han: "Ja, den kan du ju ha kvar. Men du behöver ju inte ringa med den."
Jag: "eh"
Jag: "Jo, men jag VILL ringa med den. Jag ringer INTE med mobiltelefonen."
Han: "Varför inte det om jag får fråga?"
Jag: "För strålningen."
Han: "Men en hemtelefon har högre strålning än en mobil nu för tiden."
Jag: "Nej, inte om ens hemtelefon inte är en dect-telefon."
Han: "eh"
Han: "Men om du får det för 349 då?"
Jag: "Och då måste jag bestämma mig nu på stört eller hur?"
Han: "Ja, du kan ju komma tillbaka i morgon men då kostar det 699."
Jag: "eh"

Han: "Men hur som helst, tänk du får en ny telefon efter 18 månader. Det är en del av avtalet. Under de år som du varit kund har du missat tre gratis telefoner."
Jag: "Men det gör inget, jag har inte behövt någon ny telefon."
Han: "Nej, men om du tar en nu så får du hur som helst en ny igen om 18 månader."
Jag: "Vilket fruktansvärt slöseri. Så miljöovänligt."
Han: "Tja... De flesta tycker att det är bra."
Jag: "Det är ju fruktansvärt."
Han: "Okej, om jag säger 299 då?"
Jag: "eh"
Slutet på sagan: jag gick inte därifrån med en ny mobiltelefon.

No comments: