Pages

Friday, October 04, 2013

Smartfredag

Det är finfredag och det firar jag med kort skinnkjol, stickad tröja och lårhöga stövlar. Alltså i den tecknade världen.

Och med det vill jag säga en sak som jag ofta tänker på. Att teckna är ett smart sätt att odla sitt klädintresse, utan att överkonsumera. Jag blir ofta inspirerad av folk jag ser på stan, i filmer, i tidningar. Och just då vill jag se ut som den inspirerande personen. Mode är kul och det finns alltid någon ny accessoar eller tjusiga pjux som jag blir sugen på. Men eftersom jag tycker att vi måste stå emot en del av våra köpimpulser - för miljöns skull - så springer jag ju inte iväg och shoppar till mig den där nya looken.

Istället ritar jag.

På så sätt får jag prova på både det ena och det andra, utan att faktiskt behöva köpa det. Till och med en skinnkjol kan jag våga mig på att prova - trots att det är något jag aldrig i livet skulle få för mig att faktiskt inhandla.

Se där, att teckna kan alltså ses som en klimatsmart sysselsättning!

Och jovisst går det åt lite färg och papper när en tecknar men det är en fjutt i jämförelse med alla klädberg som impulsshoppas runtom i Sverige varje dag.

No comments: